"Sinfonietta" - Dobrzańska Orkiestra Kameralna

W skład zespołu wchodzą muzycy z Gminy Dobra, Tymbarku, Limanowej i okolic. Orkiestra wykonuje muzykę klasyczną, współczesną, rozrywkową i sakralną. Dyrygentem i aranżerem Orkiestry jest Sebastian Szymański.

Sebastian Szymański (ur. 20 grudnia 1982 w Warszawie) – polski kompozytor muzyki klasycznej. Członek zwyczajny i stypendysta ZAiKS (wielokrotnie), stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, członek założyciel Towarzystwa Naukowego EDUCARE – Sekcja Sztuki, założyciel Limanowskiej Orkiestry Kameralnej oraz orkiestry Sinfonietta.

Absolwent Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie – praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Jana Decyka z zakresu Muzyki Sakralnej (2012); oraz Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. dr hab. Pawła Łukaszewskiego (dyplom 2015). Doktorant Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie (od 2015) – obszar badań – Współczesna Muzyka Sakralna, Teologia Muzyki. W 2017 roku uzyskał stopień licencjata kościelnego nauk teologicznych z zakresu Muzyki Kościelnej. Uczestniczył w kursach i master classes prowadzonych m.in. przez Trevora Morrisa, Michaela Todda, Roberta Messingera, Roberta Elhaia, Diego Navarro, Daniela Carlina i Dennisa Sandsa.

Płyta „Śpiewajmy – młodzi młodym” Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, z utworem Sebastiana Szymańskiego Śpiewajcie do słów św. Augustyna z Hippony została nominowana do nagrody FRYDERYK 2020 w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna.

Płyta PIE IESU Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego z utworem Sebastiana Szymańskiego Pie Jesu została nominowana do nagrody FRYDERYK 2019 w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna oraz otrzymała Nagrodę Stowarzyszenia Wydawców Katolickich FENIKS 2019 w kategorii Muzyka chrześcijańska – klasyczna.

Utwory Sebastiana Szymańskiego były wykonywane na koncertach kameralnych i symfonicznych w Polsce i za granicą m.in. przez: solistów: Artur Janda, Marcin Tadeusz Łukaszewski, Christian Krämer, Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Justin Snyder, Kai Schumacher; dyrygentów: Jan Łukaszewski, Paweł Łukaszewski, Agnieszka Franków-Żelazny, Michał Klauza, Bartosz Michałowski, Stanisław Strączek; zespoły: Chór Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra, Polski Chór Kameralny, Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, Orkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej, Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Polska Orkiestra Radiowa i inni.

 

Dorobek naukowy Sebastiana Szymańskiego obejmuje referaty i artykuły z zakresu współczesnej muzyki sakralnej, teologii muzyki oraz twórczości, które zostały przedstawione podczas wielu konferencji, seminariów naukowych i warsztatów o zasięgu krajowym i międzynarodowym (w tym zagranicznych).

 

W dorobku artystycznym Sebastiana Szymańskiego ważne miejsce zajmują utwory użytkowe związane z Kościołem Katolickim do których należą m.in.: napisana w dwóch wersjach (na odsłonięcie i zasłonięcie) w latach 2015-2014 Intrada Sanktuarium Matki Boskiej Bolesnej na orkiestrę symfoniczną. Prawykonana i nagrana przez Orkiestrę Reprezentacyjną Straży Granicznej pod dyrekcją Stanisława Strączka 18 czerwca 2016 roku od 11 września 2016 roku towarzyszy codziennie odsłonięciu i zasłonięciu cudownej figury Matki Boskiej Bolesnej w Bazylice Limanowskiej; powstała w 2016 roku Intrada Sanktuarium Matki Bożej Łukawieckiej na nonet instrumentów dętych i perkusję; powstała w dwóch wersjach (na odsłonięcie i zasłonięcie) w 2018 roku Intrada Sanktuarium Przemienienia Pańskiego w Krużlowej na orkiestrę symfoniczna, która od Niedzieli Wielkanocnej 2019 roku towarzyszy odsłonięciu i zasłonięciu cudownego obrazu Pana Jezusa Przemienionego; napisany w 2017 roku utwór Za Chrystusem do słów s. M. Teresy Anny Izworskiej OSC na chór mieszany z towarzyszeniem organów będący Oficjalnym Hymnem V Synodu Diecezji Tarnowskiej.

16 października 2019 roku w wawelskiej katedrze odbyło się wykonanie 4 z 7 części Mszy Nadziei – Missa Spei na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną przez chór Psalmodia i orkiestrę Passionart pod dyrekcją Dawida Kusza OP. Utwór powstał z okazji Jubileuszu 10-lecia podniesienia przez papieża Benedykta XVI Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie do godności Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Wykonanie zainaugurował Dzwon Zygmunta, który bijąc tuż przed koncertem powitał zaproszonych gości, a w ramach obchodów odbyła się także Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich.

więcej informacji na stronie  kompozytora: https://sebastianszymanski.wordpress.com/

***

Pozostali Muzycy Tworzacy Orkiestrę:

Skrzypce: Maria Mrózek, Michał Majeran, Marzena Kasprzyk - Dudek, Joanna Dutka
Wiolonczela: Iwona Śliwa, Katarzyna Puch
Flet: Joanna Jaworz Dutka, Justyna Trzópek
Klarnet: Jan Brzeń, Karol Sowa
Klawisze: Halina Dyczek
Wokal: Urszula Palka Ranosz