Letni Koncert Kameralny
„Czym jest muzyka? Nie wiem.
Może po prostu niebem z nutami zamiast gwiazd.
Może mostem zaklętym, po którym instrumenty przeprowadzają nas.”
(Ludwik Jerzy Kern)
Już w najbliższą niedzielę 14 lipca 2024 r. o godzinie 17.00 w Kościele pw. św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Dobrej odbędzie się Letni Koncert Kameralny, podczas którego popłyną przepiękne dla naszych uszu dźwięki zagrane przez Zespół Kameralny muzyków grających na co dzień m.in w orkiestrze Opery Krakowskiej. W imieniu swoim oraz artystów serdecznie zapraszamy na muzyczną chwilę uniesienia...
Kilka słów o występujących:
Michał Bylica - jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie trąbki prof. dr hab. Benedykta Matusika. Jako trębacz wykonujący muzykę klasyczną, od 2006 r. pracuje w orkiestrze Opery Krakowskiej na stanowisku muzyka solisty oraz współpracuje z wieloma instytucjami kultury, m.in. takimi jak: Sinfonietta Cracovia, Capella Cracoviensis, Filharmonia Krakowska, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Krakowska Kolejowa Orkiestra Dęta, Teatr J. Słowackiego w Krakowie, Teatr im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem. Michał Bylica jest również trębaczem wykonującym muzykę jazzową.
W 2005 roku zdobył „Złotą Basztę” w Konkursie dla młodych instrumentalistów i wokalistów jazzowych na VI Baszta Jazz Festiwal w Czchowie.
W 2006 roku został zaproszony do europejskiego projektu Swinging Europe – międzynarodowego big bandu, w skład którego wchodzili przedstawiciele krajów europejskich, prowadzonego przez dyrygenta Big Bandu BBC – Barego Forgie. Trasa koncertowa zakończyła się nagraniem i wydaniem płyty CD z koncertu w Studio BBC w Szkocji. Od 2014 roku jest członkiem Jazz Band Ball Orchestra, zespołu wykonującego jazz klasyczny - najstarszej oraz uchodzącej za jedną z najlepszych formacji tego typu w Polsce, z którym koncertował na wielu festiwalach w kraju i zagranicą. Współpracuje także z zespołem Bester Quartet, występując w projekcie „Get To Tango” z muzyką Dawida Bajgelmana, w którym biorą również udział gwiazdy polskiej sceny jazzowej: Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz oraz Jorgos Skolias.
W latach 2009-2013 wykonywał równolegle muzykę rozrywkową, będąc członkiem zespołu Zbigniewa Wodeckiego. Michał Bylica równocześnie pracuje jako pedagog, ucząc gry na trąbce w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza w Krakowie. Jako trębacz gra na różnych odmianach tego instrumentu, takich jak: trąbka piccolo, trąbka B, trąbka C, kornet, flugelhorn oraz puzon sopranowy.
Dorota Gromada – skrzypaczka Opery Krakowskiej, kameralista, pedagog. Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec prof. R. Lasockiego oraz w klasie kameralistyki prof. A. Kubicy, prof. H. Storck i st. wykł. M. Mosia. Swoje umiejętności doskonaliła również pod okiem prof. J. Jakimowicz-Jakowicz, prof. dr hab. J. Staniendy, prof. K. Jakowicza, prof. M. Schwarza, prof. D. Głowackiej-Pitet, dra M. Maciaszczyka, dra T. Tomaszewskiego. Doświadczenie orkiestrowe zdobywała w wielu krajach Europy oraz Azji, koncertując w takich salach jak: China Grand National Opera House, Goldener Saal Musikverein, Kulturpalast w Dreźnie.
Występując z Operą Krakowską, Polish Art Philharmonic, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia, NOSPR oraz Opera Bytomska, współpracowała, a także dokonywała nagrań płytowych z takimi dyrygentami jak: K. Penderecki, G. Chmura, J. Maksymiuk, Ch. Dutoit, J. J. Kantorow, G. Tchitchinadze, R. Zollman, M. Caldi, J. M. Florêncio, J. Axelrod, M. Jurowski, R. Payare, A. Duczmal, J. Kasprzyk, T. Wojciechowski, W. Rajski, T. Kozłowski, M. Klauza, K. Bumann, P. Sułkowski, M. Maciaszczyk, T. Tokarczyk, M. Nałęcz-Niesiołowski, a także solistami: A. Noras, M. Lethiec, I. Gringolts, J. Awdiejewa, K. A. Kulka, R. Kabara, Sz. Nehring, R. Kwiatkowski, A. Kurzak, V. Steude, G. Schwarzmann, K. Meisinger, J. Wawrowski, A. M. Staśkiewicz, W. Pawlikiem, N. Kennedy, M. Miller, A. Sandoval, K. Herdzin.
Od blisko dekady prowadzi klasę skrzypiec w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Wadowicach realizując w ten sposób swą pasję do pedagogiki.
Piotr Bylica - ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera. Umiejętności swe doskonalił w mistrzowskiej klasie wiolonczeli prof. Juliusa Bergera w Hochschule fuer Musik w Augsburgu.
Laureat wielu nagród, m.in. Nagrody Specjalnej na III Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie (2001r.), I Nagrody oraz Nagrody Specjalnej na VII Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. D. Danczowskiego w Poznaniu (2002r.). Jako solista występował z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Olsztyńskiej , orkiestry „Concerto Avenna” oraz „Chopin Academia Orchestra”. Jego repertuar obejmuje utwory komponowane od baroku po dzieła najnowsze.
Arkadiusz Bialic - absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz w Hochschule für Musik we Fryburgu Bryzgowijskim u prof. Zsigmonda Száthmary’ego. Odbył studia solistyczne w Hochschule für Musik und darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem pod kierunkiem prof. Daniela Rotha uzyskując dyplom Konzertexamen-Orgel. Był stypendystą fundacji niemieckich: Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) Alfred Toepfer Stiftung, a także Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP. Laureat międzynarodowych konkursów w Polsce, Francji i Szwajcarii. W 2002 roku, jako pierwszy Polak w historii został laurem jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych Grand Prix de Chartres zdobywając II Grand Prix w kategorii interpretacji.
Jako solista koncertował na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i poza jej granicami. Współpracował także z wybitnymi dyrygentami takimi jak Marin Alsop, Łukasz Borowicz, Massimiliano Caldi, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Urbański, Antoni Wit oraz orkiestrami m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie czy Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Dokonał szeregu nagrań dla polskiego i słowackiego radia, prawykonań muzyki polskiej (m.in. Wziemięwzięcia Wojciecha Widłaka, Okeanos Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil) oraz nagrań płytowych m.in. pierwszego polskiego nagrania La Nativité du Seigneur Oliviera Messiaena (DUX 2019), César Franck Organ Works (Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, 2022) oraz Reliefy Andrzeja Krzanowskiego dla wydawnictwa Anaklasis (PWM 2022), które uzyskało nagrodę Fryderyk 2023. Jako pedagog jest profesorem Akademii Muzycznej Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę organów i kameralistyki organowej. Od kwietnia 2024 roku jest artystą Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR).
Repertuar koncertu
- Alessandro Marcello - Koncert na trąbkę c-mol
- Tommaso Albinoni - Koncert na trąbkę B-dur
- Georg Philipp Telemann - Koncert na trąbkę As-dur
- Henry Purcell - Sonata na trąbkę D-dur
- Giuseppe Torelli - Koncert na trąbkę D-dur